Když jsem viděl grafiku na pozvánce v podobě typické mexické nazdobené lebky spojené se svátky všech zemřelých, dostal jsem se do zvláštního rozpoložení. Zvyklý z hledání skrytých významů na pozvánkách z Apple konferencí jsem osciloval mezi myšlenkou, že SONY končí s foťákama, nebo že je to oslava smrti konkurence. Díky Bohu, oboje byla jen lehce depresivní pohnutka choré mysli a Svátek zesnulých byla narážka na styl, ve kterém se tento SONY svátek letos uskutečnil.
Jeden mexický a pár domestikovaných mariachi navodili atmosféru, ve které jsem nebyl schopen vnívat přednášků pánů ze SONY, ale oči jsem nemohl spustit z nádherně nalíčených Jolany a Richarda, kterým patří velký dík a poklona za skvělou spolupráci. SONY a agentuře B&R musím poděkovat za krásně připravenou akci, kavárně Grébovka za skvělou kávu a jednohubky a vrátného který mě nazval přirozením za vjezd přímo do parku jsem již poslal kam patří, takže netřeba se k tomu vracet. Víte, jak to je, otevřená brána a pražská SPZ znamená de facto „vjezd volný“.
Na to, abych zde opisoval tisíce vylepšení není ani čas, ani chuť. Technikálie si najděte na stránkách SONY, nebo mrkněte na videa, která naplnila Youtube. Já se spíše pozastavím nad tím, co nám SONY dnes předvedla a kam dle mého názoru směřuje trend. Rovnou řeknu, že za mě skvělým směrem!
Poslední dva, tři roky – de facto od covidu mluvím nahlas, že válka o čím dál tím vyšší rozlišení je cestou do pekla. Pokud si dnes může fotograf vybrat v sortimentu od nějakých 20Mpx do 100Mpx na středoformátu kde s pomocí skládaného obrazu lze docílit 400Mpix rozlišení fotky, nejsem si jist, že bychom potřebovali víc. Aniž bych to napsal na zeď nářku, nebo vyslovil směrem k Universu podle knihy Jak si správně přát, byl jsem vyslyšen! Společnost SONY vzala dokonalost modelu A7 RIV a vystřelila jej o vesmír výše.
Takže 30 min na předváděčce. Nepřijel jsem úplně komfortně, takže jsem byl dosti roztěkaný. Sice jsem si správně dle zvyku nastavil oblíbený ostřící mód a přepnul na automatické ISO, ale světe div se – ponechal jsem si manuální mód a čas 1/2000 s. Když jsem si vše odfotil a chystal jsem se na závěrečný portrét, požádal jsem kolegu ze SONY, jestli by mi trochu přitlačil na to světlo, že mi tam pořád skáče strašně vysoké ISO…
Jeho letmý pohled a otázka: „A proč tam máš 1/2000 s v manuálu?!?“ mne na chvíli vrátila do časů mých začátku a v hlavě se rozsvítila otázka, jestli fakt už nejsem starej a nezačínám blbnout… Tak jsem si to tedy dal znovu, nicméně asi jako jediný na světě mám JPEG obrázky z nového foťáku na vysoké ISO.
Snímač má sice stejné rozlišení, jako předchůdce, ale je nový (má 61Mpx využitelných z celkových 62,5). Nejedná se tedy o starou linii vycházející z modelu R III, ale řadu novou. Sekundují mu dva procesory BIONZ XR, které bleskově zpracovávají vše, co byste od novinky čekali. Pokud máte dostatečnou zásobičku bankovek a pořídíte moderní a rychlé CFexpress Typu A, zarazí vás až jejich naplnění. Kupodivu, ani na pomalejších SD kartách SONY Tough M se zápisem 150 Mb/s nebyl při dávkové střelbě žádný problém.
Tělo trochu zhrublo, na vině je nový výklopný displej, který reflektuje jak moderní vyklápění do strany, tak staromilské vyklopení nahoru a dolu, za což posílám extra poděkování směrem k technikům. Prostoru mezi masivním gripem, který dovolí pevný úchop a mojí oblíbenou FE 50/1,2 GM však zůstal stejný, takže opět kontakt mými dlouhými prsty. Ale už to trvá dlouho, počítám že při další novince už si toho nevšimnu. Hledáček je možný pouze jediný, ano – správně: 9,437Mpx a pokrytí 100 %. A k tomu samozřejmě jasně červený ostřící bod, který zelená při zaostření. Nikdy jsem to tak nevnímal, jako dnes, ale když jsem nové eRko odložil a podíval se do hledáčku jeho před-předchůdce, připadalo mi to jako rozdíl mezi fotkou z nového iPhonu a fotkou z nějaké staré Nokie… Už ty rozdíly začínají dost bolet, pokrok nezastavíš a stárnutí taky ne.
Video 8 K s cropem 1,2 je taktéž posun k lepšímu, ale bomba je jednotka AI processing. Jestli jsem byl schopen dávat dostečně pozor, tak Umělá inteligence povyšuje ostřící schopnosti na novou úroveň. K lidem, zvířatům, ptákům, očím slepýšů a nevím jako havěti přibilo ostření na pohybující se předměty. Takže jdete na letecký den, chytnete Grippena na nebi a kroužíte s ním po obloze, dokud nevyplácáte kartu. Stejně tak při rallye závodech chytáte letící auta od horizontu až do zmizení v zatáčce. Ptáte se tedy na sport a wildlife? Odpověď zní ANO. Umělá inteligence totiž umí plynule při fotografování, i natáčení videa rozlišovat zaostření na těla, hlavy a oči a jak se objekt blíží průběžně v nich přecházet. Vzdálenou postavu ostříte jako figuru, ve chvíli, kdy se přiblíží, přejde automatika na hlavu a jakmile je zřetelné oko, pink! Máte ho zaostřené a nepustí jej, dokud se osoba neotočí, nebo nepostoupí mimo zaostřovací vzdálenost. Stejně tak ostření drží hmyzáky, klidně s macro objektivem, nebo auta, vlaky letadla s nějakým teleobjektivem. To je prostě pokrok, který má smysl stokrát větší, než rozlišení. To vše s podporou nové generace stabilizace, která vás podrží až do 8EV a má specifický aktivní režim pro natáčení z ruky…
Pokud hledáte krajinářskou fotografii s ultra vysokým rozlišením, jste zde správně. Přepracovaný a značně inovovaný Pixel Shift Multi Shooting zachytí až 16 snímků s posunem vlevo, vpravo, nahoru dolu a nová verze softwaru Edge Desktop umí detekovat chyby až na úroveň jednoho pixelu – například pohyb listu na stromu a opravit ji. Výsledná složenina? Dechberoucí! Takže pro krajinkáře? Ano!
Pokud je vaší vášní, či denním chlebem produktová fotografie, nebo macro fotografie s kompletním proostřením, vítám vás v nové dimenzi. Disciplína Focus stacking není nová, touha po proostřené fotografii čehokoliv do katalogu je stará jako fotografování do katalogu samo. Možná i déle. A začlo to určitě u focení brouků. Digitální technika ale posunula možnosti do poněkud přívětivější roviny a nastal problém pouze s přesným naostřením několika fotek za sebou a následným složením. Znamenalo to velmi jemné manuální ostření krok po kroku, nebo lépe macro sáňky s micro posuvem a zoubek po zoubku. Otravné, nepřesné. Voilá, máme tu automatizovanou funkci, kdy s nasazeným AF objektivem od SONY vypálíte 299 snímků na jeden drc, systém posune ostrost sám a vy si pak jen vyberete ke spojení tu sekvenci, která je ideální. Takže produktová fotografie? Ano! Samozřejmě, lze využít i v jiných disciplínách, jako je třeba krajinářská fotografie.
No, takže zbývají portréty, svatby, akce, koncerty, děti… Mrkněte na specifikace, nebudu vás napínat – samozřejmě ANO!
Vypadá to, že tu máme nového krále…? Jak se to vezme, zatím má každé tělo svoje přednosti a jedinečnosti a řada R byla vždy od slova RESOLUTION, tedy rozlišení. Pokud však byl předchůdce uveden jak RESOLUTION BEAST, sága pokračuje, ovšem z mého pohledu s rozšířením na ULTRABEAST. Máme tu tedy opět novou bestii pro studiovou práci, které prospěje konektivita a focení přímo do počítače. Máme tu bestii s rychlými kartami a pokročilým systémem učenlivého ostření. Máme tu bestii, kterou rozklepat dá zabrat i naprosto promrzlému fotografovi. Máme tu bestii, která má vysoké rozlišení videa s 16bit barevnou hloubkou, vylepšeným využitím velikosti senzoru a propracovaným odvodem tepla. Máme tu bestii, kterou lze velmi rychle nabít pomocí USB-C konektoru s podporou PD. Máme tu bestii, která pomocí adaptéru LA-EA5 vdechne opravdový život i vašim starým milovaným objektivům SONY s bajonetem A. Máme tu bestii, která s novými objektivy zejména řady GM ukazuje, co si inženýři ze SONY představují pod pojmem rychlé ostření. Tím mám na mysli opravdu rychlé! A máme tu novou bestii, která s cenou pod 115tis Kč vč DPH vlastně kopíruje dlouholetou cenu nového eRkového modelu plus trochu té inflace.
Na závěry je ještě brzo, program byl nabitý, novinářů mnoho, časový úsek bez smlouvání. Těším se na delší test s ostrým kusem, až na mě dojde řada. Ale už dnes mohu s klidným srdcem říct – MÁME TU NOVOU BESTII! Jen tentokrát s trochou toho mexického folklóru v čase dušičkovém.
Více informací: SONY A7 RV
PS: VŠECHNY OBRÁZKY JSOU NATIVNÍ JPEG BEZ ÚPRAV Z PŘEDVÁDĚCÍHO KUSU! RAW FORMÁTY NELZE V DOBĚ UVEDENÍ OTEVŘÍT V JAKÉMKOLIV EDITORU.
Comments