Dostat do rukou absolutní novinku je super. Ovšem dostat do rukou absolutní novinku, kterou vidělo zatím pár lidí na planetě… To je jak státní vyznamenání za zásluhy! Takže když jsem musel podepsat speciální dohodu a slíbit, že to neřeknu nikomu, ne - ani mámě, kterou to vůbec nezajímá, třásl jsem se vzrušením. Když jsem druhý den po odeslání potřebného dokumentu dostal zprávu, že je kurýr na cestě, málem jsem omdlel!
Šedá krabice, uvnitř ochranný igelit se vzduchovými polštářky a v nich bílá krabička. „Počkejte!“ volám za mesíkem, „je to nějaký lehký, musím to zkontrolovat!“ Mesík si asi myslel něco svého, ale nakonec tam ten produkt opravdu byl…
Malý, krásný, lehoučký objektiv SONY FE 20 mm f1.8G. Venku bylo kolem nuly, takže šla krabice nejdřív do skládku a po dvou hodinách teprve do pokoje. Máme se celkem dobře, takže si topíme na 22st C, abych tu mohl sedět v kraťasech!
Už dlouho mám tenhle pocit moc rád. Když poprvé nandaváte úplně nový sklo na bajonet foťáku, jak to jde krásně ztuha… klik! A je tam. Moje A7R III rutinně cvakne při spuštění a můžeme začít. Obávám se, že jí vůbec nedošlo, jak slavnostní ta chvíle je! Knihovna, žena v posteli, pes na gauči, pes na židli, pes na stole – „Ronalde padej z toho stolu!“, moje noha, moje ruka, sakra to je fičák! Zvířecí oko, cvak, cvak, cvak, cvak všechny ostrý, hůůůůů!!!!!
OSTŘENÍ A RYCHLOST
Nový objektiv jsem testoval na starším foťáku, ale stále dle mého soudu nejlepším modelu pro masy z dílny SONY, na modelu A7R III. Tím chci hned na začátku říci, že až jej nasadíte na modely A7 III, nebo A9 / A9 II, bude rychlost zaostření možná ještě kratší. Možná, osobně si myslím, že i na R III už je to masochismus. Ale k tématu, o ostření se opět starají dva lineární XD motory.
Objektiv na rozdíl od těžších a větších sourozenců váží komplet 373 g, takže motory se soustavou 14 elementů ve 12 skupinách cvičí více než svižně, ale hlavně přesně. SONY si jasně uvědomuje, že svět bez zrcadla již není ve FF snímačích jejím sólovým projektem a začíná vlastníkům systému servírovat přesně to, co očekávají. Rychlost a spolehlivost. Využívá do puntíku svého náskoku v ostření a nové objektivy jej do mrtě využívají. Vzpomeňme se na předchůdce z této linie se světelností f1.8 v ohniscích 85 a 35 mm. Možná namítnete, že ale přeci nejsou f1.4, což máte pravdu. Ale já vám na to již poučen odpovím, že u 42, nebo 61 Mpx rozlišení je f1.4 dost často efektní, ale dost často v reálu nepoužitelná.
KRESBA
Tím se dostávám oslím můstkem ke kresbě a navazuji na předchozí větu.
… tedy pokud nechcete prezentovat obrazy 60 x 90 cm a větší s názvy: Bokeh 1, Bokeh 2, Bokeh 34, Bokeh 56… Prostě udělat rozmazanou fotku v téhle ploše již nikoho nenadchne, ale užít si dokonalou kresbu ve vysokém rozlišení – to nadchne každého!
A zde se můžete naprosto spolehnout! Od rohu k rohu, zleva doprava, odshora dolů. I na zcela otevřenou clonu f1.8 je jasná linie zaostření a je krásně rovná, obraz netrpí tedy žádným zakřivením, kde by vám utekly rohy mimo ostrost. Je i pěkně rovný bez profilových korekcí, neboť v době testu všechny aktualizace sw pro převod RAW formátů zarytě mlčely.
Veškerá hranová ostrost i kontrastní přechody jsou ve fantastické kvalitě a světe div se – nepovedlo se mi přinutit objektiv k chromatické vadě! Takže se zdá, že si inženýři dali opravdu záležet a index lomu světla mají absolutně pod kontrolou. A to je u širokáče opravdu znamenitá zpráva.
A není poslední, u tohoto nového přírůstku se sakra dobře povedl i přechod do difrakce (lom světla na hraně clony), milovníci hvězdiček a sun stars budou vrnět blahem. Efekt nastupuje celkem brzy a dá se jej docílit již u clony f5.6 v omezeném množství. Na f8 je již fajnový a pak nastupuje s plnou parádou. Lamel clony je devět, tzn. lichý počet a počet paprsků je tedy dvojnásobný. Noční focení – tedy pokud se nedohrabete jako já na zamýšlenou lokalitu a nefičí vítr s deštěm, jak jsem při svém štěstí nafasoval, bude pro vás pohádkou.
Už jen proto, že druhá strana mince při difrakci – ztráta ostrosti na hranách, se jaksi nekoná. Sice by měla být a asi je, ovšem u clonových hodnot, které byly mimo můj zájem – odhaduji tak u f16 – f22. Nedochází ovšem k žádnému rozblemcání, spíše k měknutí kresby, což se dá v konvertoru dohnat přidáním clarity například.
KONSTRUKCE
Konstrukce je poněkud nezvyklá a ve chvíli, kdy párkrát zmáčknete spoušť ještě se prohloubí vaše nedůvěra. Nedůvěra v označení SONY G. Protože jediný důvod, proč to není SONY GM může být tak maximálně světelnost f1.8… Takže z letmého i hloubavého pohledu musím za naprosto střízlivého stavu prohlásit, že to je pocitově stejné. Jako kdyby za to géčko cvakli ještě emko a dali to do červeného políčka, řeknete jen: „Óch, nový géemko ve dvacině!“. Ale možná má vývoj v zásobě ještě bestii se světelností f1.4 a označení GM si šetří pro ni. ;-)
Ale buďme rádi, alespoň to může stát méně, a to máme rádi všichni!
Pro technofily. Kruhový volič clony, s pozicí „A“, tedy „Auto“, kdy volíte clonu standardně na těle fotoaparátu. Vypínání krokového ovládání clony s klikáním, pro plynulý a bezhlučný průběh nastavení při videu. Přepínač AF/MF ostření na těle objektivu a nad ním – programovatelné tlačítko dle nabídky fotoaparátu. Lze mu tedy přiřadit funkci.
Tělo objektivu z kvalitního materiálu, sluneční clona a ochranný sáček součástí balení.
Kompletní přehled je v technických specifikacích.
JAK SE S TÍM FOTÍ
Pokud jste dočetli až sem, není co dodat… Všechno víte, těch superlativů jsem napsal až, až!
Hmotnost, světelnost, kresba a rychlost vám otevřou nový rozsah kreativity. Nebudete mít problém fotit z ruky z podhledu, nadhledu, dokonce si i troufnete na krajinku bez nutnosti použít stativ. Nebude třeba to tlačit na vysoká clonová čísla, pokud chcete „jen“ ostrou fotku s pěknou kresbou do rohů. Pokud budete chtít samozřejmě rozmazané toky řek, letící oblaka a cokoliv jiného, to se bez ND filtru a stativu asi nedocílí. Zato se vám bude se sklem skvěle švenkovat.
Panning dáte s tímto sklem levou zadní a můžete směle fotit letící páry při tanci na svatbách, na plesech, nebo jakýkoliv sport, ke kterému se dostanete dostatečně blízko. Hmotnost objektivu s foťákem je totiž kolem kila, což je moc fajn. I nošení celý den na kšandě vás neotráví, komplet je lehoučký, a i malý dá se říci. Bude vás hodně bavit fotit architekturu a interiéry. 20 mm není maximum možného v oblasti širokáčů, ale čistá a ostrá kresba v celé ploše vás naučí se s tímto ohniskem sžít lépe, než se širším ohniskem, které v rozích slepne, trpí vinětací, nebo aberací a které musíte clonit.
Objektiv nabízí dokonalou ostrost, kresbu i kontrast v celé šíři záběru. Zpracován je precizně, chráněn proti nepřízni počasí, se speciálním polevem frontálního členu eliminujícím ulpívání nečistot. Tvl, to jsem fakt napsal jo? To zní hodně vědecky!
V podstatě mu není co vytknout, protože ani nevykazuje žádné vady, záludnosti, prostě dělá vše, tak jak má. Je to vlastně tak trochu sen, kam se kvalita objektivů za posledních 10 let posunula.
PŘEDBĚŽNÝ VERDIKT
Pochybuji, že kus, který jsem měl k dispozici by byl nějaký ultra předprodukční, takže mohu brát jeho kvalitu jako finální. Ono upřímně, pokud by byla ta dvacítka ještě lepší, už by to bylo až za hranicí chápání…
Moje první dojmy:
- Perfektní zpracování s prémiovou výbavou
- Špičkový výstup odpovídající nejvyšší úrovni technického inženýrství
- Excelentní odezva na rychlost a přesnost ostření
- Dokonalý objektiv pro moderní vysoké rozlišení
- Ostrost, kresba, bokeh, hvězdičky, rychlost, spolehlivost, přesnost. Vše, co jste kdy chtěli v jednom malém objektivu!
- Svoboda – kvalita kresby v celé ploše obrazu a rovná hloubka ostrosti přináší velkou svobodu korekce (ořez, srovnání svislic a horizontu) v případě, že jsme udělali chybu a vysoké rozlišení eRkových modelů nám to umožňuje.
A máme tu nejhorší část každého testu, bez které byste mi psali tisíce otázek… SROVNÁNÍ
Navíc v tomto případě ho budu dělat po paměti, protože ty konkurenty nemám po ruce, ale pokusím se být maximálně korektní.
Carl Zeiss Loxia T* 2.8/21
Tuším, že byla první. Byla jedinečná. Je jedinečná. Na focení jen tak halabala to není, nemá AF, je pro milovníky manuálních skel, má dokonalý hvězdičky, ostrost i kontrast. Je bytelná, ale trochu drahá. Je těžší. Pasuje do rodinky Loxia.
Carl Zeiss Batis 2.8/18
Na rozdíl od Loxie má AF a ještě speciální displej s informací o vzdálenosti zaostření. Je trochu širší, než ostatní v této srovnávací zmínce. Skvěle sedne do celé řady Batis, pokud jí vlastníte – ostrost, kresba, barvy. Ale je stejně drahý, jako Loxia 21.
Tokina Fírin 20/2 FE AF/MF verze
Fírin je v tomto ohledu specialitou, nejdřív uvedla Tokina manuální verzi a po čase autofokusovou… Nikdo asi neví proč. Je to ostré sklo, dobře postavené i vybavené. Má jiný hvězdičky. Ale AF ani zde, ani u Batise není tak svižný, jako u nové FE 20/1.8G. Tokina má ovšem velmi dobrou cenu.
SONY 20/2.8 pro bajonet A s konvertorem LA-EA4
Ano, i toto je možnost, ale dnes spíše úsměvná, neboť tato stará technologie po sečtení ceny objektivu a konvertoru ostře hraničí s cenou nového FE 20/1.8 G s vědomím, že jeho kvalitám se nepřiblíží.
Technické specifikace:
SONY FE 20 mm f1.8 G (SEL20F18G)
Bajonet: Sony E
Formát: 35 mm full frame
Ohnisková vzdálenost: 20 mm
Ohnisková vzdálenost na APS-C: 30 mm
Optická konstrukce: 14 elementů / 12 skupin
Odolnost proti prachu a vlhkosti
Frontální člen se speciálním povrchem proti nečistotám
Clonový rozsah: f1.8 – f22
Počet lamel clony: 9, kruhový tvar
Minimální ostřící vzdálenost – AF: 0.19m
Minimální ostřící vzdálenost – MF: 0.18m
Maximální poměr zvětšení (x) – AF: 0.20
Maximální poměr zvětšení (x) – MF: 0.22
Ostření pomocí dvou XT lineárních motorů
Vypínání zvuku voliče clony
Přepínač AF/MF
Programovatelné tlačítko pro zákaznické přiřazení funkce
Závit pro filtry s průměrem 67 mm
Čistá délka objektivu: 84.7 mm bez krytek a sluneční clony
Průměr těla objektivu: 73.5 mm
Hmotnost: 373 g
Na trhu od Března 2020
Předpokládaná cena pod 30tis Kč
V balení: objektiv, přední a zadní krytka, sluneční clona, měkký sáček
ODKAZ NA UKÁZKOVÉ SNÍMKY V PLNÉM ROZLIŠENÍ. V NÁZVU SOUBORU JE CLONA A ISO, VŠE FOTOGRAFOVÁNO NA A7R III. UŽIJ SI TO A KLIKNI ZDE!
Dobrý den, jak je na tom tento objektiv Sony 20mm f1,8 G rychlostí a přesností AF se Sony 24mm F1,4 GM? Děkuji za odpověď.